Ticaret Bakanı Ömer Bolat, Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesi (UR-GE) Projesi kapsamında son 10 yılda firmalara eğitim, danışmanlık ve istihdam gibi alanlarda toplam 783 milyon lira destek sağlandığını duyurdu. Bakanlıkta düzenlenen Responsible/Sorumluluk ve Uluslararası Rekabet Zirvesi‘nde konuşan Bolat, uluslararası ticaret kurallarına uygun destek programlarıyla ihracatçıların yanında olmaya devam edeceklarını vurguladı.
Avrupa Birliği’nin (AB) yeni düzenlemelerinden biri olan Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması (SKDM)‘nın, demir-çelik, alüminyum, çimento, gübre, hidrojen ve elektrik sektörlerini kapsadığını hatırlatan Bolat, bu ürünlerin AB’ye ihracatında karbon emisyonlarına göre mali bir yükümlülük getirileceğini belirtti. Bolat, “Gayemiz, SKDM ile getirilen karbon düzenlemelerinin ve kriterlerinin ihracatımıza ticari bir engel getirmemesini sağlamaktır.” dedi. Türkiye’nin AB’ye ihracatının önemli bir kısmının (%47,8) bu sektörlerde olduğunu belirten Bakan, kamu ve özel sektör işbirliğiyle firmaların bu sürece hazırlandığını ve önümüzdeki yıllarda kapsamın genişletileceğini ifade etti.
Bakan Bolat, AB Komisyonu Üyesi Wopke Hoekstra ile yaptığı görüşmede, SKDM kapsamında lisanssız yenilenebilir enerji yatırımlarının tanınması, Türk Akreditasyon Kurumu’nun (TÜRKAK) doğrulayıcıları akredite etmesi ve rekabet dezavantajı yaratmayacak varsayılan değerlerin belirlenmesi gibi önemli talepleri ilettiklerini aktardı.
Bakanlık tarafından geliştirilen Responsible-Sorumluluk Programı ile firmaların sürdürülebilirlik, çevre ve yeşil ekonomiye uyum konusunda desteklendiğini belirten Bolat, program kapsamında eğitim ve danışmanlık harcamalarının 5 yıl boyunca yüzde 50’sine kadar, 17,6 milyon liraya kadar destek sağlandığını söyledi. Programın amacının, küresel taleplere ve pazara girişte risk oluşturan unsurlardan firmaları korumak olduğunu vurgulayan Bolat, Eximbank ve Türkbank’ın da yeşil ekonomi finansman paketleriyle destek verdiğini ekledi.
Programın üç aşamadan oluştuğunu ve şu ana kadar 166 firmanın destek kapsamına alındığını belirten Bolat, Faz-2 ve Faz-3 aşamalarını tamamlayan 44 firmanın ‘Responsible’ markasını kullanma hakkını elde ettiğini kaydetti. Bu kapsamda firmalara bugüne kadar 39,5 milyon lira destek verildiğini ve başvurular arttıkça bu desteğin de artacağını sözlerine ekledi.
Bakan Bolat, UR-GE projelerinin de hızla ilerlediğini ve 56 ilde uygulandığını bildirdi. 2010 yılından bu yana başlatılan UR-GE kapsamında 742 projenin desteklendiğini, 245 kuruluşun bu projeleri yürüttüğünü ve 187 projenin halen devam ettiğini belirtti. Bu projelerle 18 bin 704 KOBİ için analizler yapıldığını ve ihracata hazırlandıklarını, KOBİ’lerin ihracattaki ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla 3 bin 58 analiz, eğitim ve danışmanlık faaliyeti gerçekleştirildiğini söyledi.
Son 10 yılda UR-GE desteği kapsamında yapılan ödemelerin detaylarını paylaşan Bolat, ihtiyaç analizi, eğitim ve danışmanlık için 126 milyon lira, yurt dışı pazarlama faaliyetleri için 450 milyon lira, küme tanıtımı için 3 milyon lira, alım heyetleri için 111 milyon lira ve istihdam için 93 milyon lira olmak üzere toplam 783 milyon lira destek sağlandığını ifade etti. Etkinlikte, ‘Responsible’ markasını kullanmaya hak kazanan şirketler ile UR-GE desteği kapsamında iyi uygulama örneklerini hayata geçiren işbirliği kuruluşlarına ödülleri takdim edildi.