ANKARA – Enerji İşleri Genel Müdürü Ramazan Usta, Türkiye Sanayici ve İş Adamları Vakfı (TÜSİAV) tarafından düzenlenen Enerji Zirvesi’nde yaptığı sunumda, Türkiye’de elektrikli araç kullanımının hızla arttığını ve bu durumun enerji talebini önemli ölçüde etkilediğini belirtti. Usta, şu anda Türkiye’de kayıtlı elektrikli araç sayısının 332 bine ulaştığını ve bu araçların şarj altyapısının toplam gücünün yaklaşık 300 megavat seviyesinde olduğunu açıkladı. Bu artış, binalarda şarj altyapısının yaygınlaşmasını teşvik ederken, aynı zamanda elektrik şebekelerinin daha güçlü ve esnek hale getirilmesini zorunlu kılıyor.
Ramazan Usta, Türkiye’nin enerji geleceğine dair önemli öngörülerde bulundu. 2025 yılı sonu itibarıyla birincil enerji arzının yaklaşık 170 milyon TEP’e ulaşması beklenirken, bu rakamın 2035’te 205 milyon TEP seviyesine çıkması öngörülüyor. Elektrik tüketiminde ise 2025 yılında 361 TWh ile tüm zamanların rekorunun kırıldığı belirtildi. Elektrik talebinin, 2035 yılına kadar yıllık ortalama yüzde 3,5’lik bir artışla 510 TWh’ye ulaşması bekleniyor. Bu talebin güvenli, sürekli, uygun maliyetli ve çevreyle uyumlu bir şekilde karşılanmasının büyük önem taşıdığı vurgulandı.
Dijitalleşme ve yapay zekâ alanındaki hızlı gelişmelerin enerji tüketimini artırdığına dikkat çeken Usta, dünya genelinde veri merkezlerinin elektrik tüketiminin küresel tüketimin yaklaşık yüzde 2’sine denk geldiğini söyledi. 2030 yılına kadar veri merkezlerinin elektrik tüketiminin 3-4 kat artarak 2 bin TWh seviyesine ulaşmasının beklendiği belirtildi. Bu durum karşısında, enerji üretiminde yerli kaynakların payının artırılmasının kritik öneme sahip olduğu ifade edildi.
Türkiye’nin enerji ithalatına her yıl ortalama 80 milyar dolar ödediğini ve bunun cari işlemler dengesi ile enerji arz güvenliği üzerinde ciddi baskı oluşturduğunu belirten Usta, enerjide tam bağımsızlık hedefinin önemine değindi. Uygulanan politikalarla 2035 yılına kadar enerjide dışa bağımlılık oranının yüzde 50’ye düşürülmesinin hedeflendiği aktarıldı. Bu doğrultuda yenilenebilir enerji kapasitesinin artırılması, doğal gaz ve petrol arama faaliyetlerinin güçlendirilmesi, Gabar’daki çalışmalarla günlük petrol üretiminin 135 bin varilin üzerine çıkarılması ve Sakarya Gaz Sahası’ndaki üretimin artırılması planlanıyor.
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’nın Stratejik Planı’na göre, 2028 yılı sonuna kadar güneş enerjisi kurulu gücünde yüzde 112, rüzgâr enerjisi kurulu gücünde ise yüzde 63 büyüme hedefleniyor. 2035 yılında toplam kurulu gücün 226 bin 700 megavata, güneş ve rüzgâr enerjisindeki kurulu gücün ise 120 bin megavata çıkarılması planlanıyor. Bu hedeflerin yaklaşık 80 milyar dolarlık yatırım alanı oluşturması bekleniyor. Ayrıca, yenilenebilir enerji kapasitesinin sisteme entegrasyonunu sağlamak amacıyla şebeke altyapısına 2035 yılına kadar yaklaşık 28 milyar dolarlık yatırım yapılması öngörülüyor. Bu yatırımlarla Türkiye’nin doğudan batıya, güneyden kuzeye bağlayacak 40 bin megavat kapasiteli ve 14 bin 700 kilometre uzunluğunda yüksek voltaj doğru akım enerji koridoru kurulması ve toplam AC hat uzunluğunun 90 bin kilometrenin üzerine çıkarılması hedefleniyor. Bu sayede Türkiye, daha modern, güçlü ve esnek bir elektrik şebekesine kavuşacak.