Ankara – BHA – Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı (Bakanlık), son günlerde kamuoyunda yer alan ve radar cezalarıyla ilgili bazı iddiaları içeren paylaşımlara yönelik kapsamlı bir açıklama yaptı. Bakanlık, trafik idari para cezası düzenleme yetkisinin münhasıran kamu görevlilerine ait olduğunu ve bu yetkinin kesinlikle özel şirketler tarafından kullanılamayacağını vurguladı.
2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’na göre trafik idari para cezası kesme yetkisi, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı ve belirli durumlarda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Karayolları Genel Müdürlüğü’nün yetkilendirilmiş personeline aittir. Bu yetki, trafik kurallarının uygulanmasını ve ihlallerin önlenmesini sağlamak amacıyla kullanılmaktadır.
Bakanlık açıklamasında, Kent Güvenlik Yönetim Sistemleri (KGYS) ve Elektronik Denetleme Sistemleri (EDS) gibi teknolojilerin yalnızca trafik kuralı ihlallerini tespit etmeye yarayan teknik altyapılar olduğu belirtildi. Bu sistemler tarafından kaydedilen verilerin, doğrudan cezai işleme dönüştürülmediği; aksine, bu verilerin trafik polisi veya jandarma birimleri tarafından incelenerek ilgili mevzuata göre cezai işleme dönüştürüldüğü ifade edildi. Yani, bu sistemler birer ihlal tespit aracıdır ve doğrudan ceza kesme yetkisine sahip değildir.
Açıklamanın en net vurgularından biri, özel şirketlerin sürücülere herhangi bir trafik cezası kesme yetkisinin kesinlikle bulunmadığı yönünde oldu. Bu tür bir yetkilendirmenin yasal dayanağı olmadığı ve bu yöndeki iddiaların gerçeği yansıtmadığı belirtildi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, kamuoyundan, özellikle kamu kurumlarını hedef alan asılsız ve manipülatif nitelikteki paylaşımlara itibar etmemelerini ve resmi açıklamaları dikkate almalarını istedi. Bakanlık, trafik güvenliği ve kurallarına uyum konusunda hassasiyetin devam ettiğini belirtti.