Ankara’nın ‘Kırmızı Kralları’: EGO Otobüsleri Hafızalarda Yeniden Canlanıyor

Ankara’nın ‘Kırmızı Kralları’: EGO Otobüsleri Hafızalarda Yeniden Canlanıyor
Yayınlama: 26.05.2026
A+
A-

Ankara Kent Konseyi (AKK), sosyal medya üzerinden Başkentlileri şehrin tarihi ve kültürel değerleriyle buluşturan “Ankara’ya İz Bırakanlar Serisi”ne nostaljik bir dokunuşla devam ediyor. Bu kez serinin konuğu, Ankara’nın sokaklarında uzun yıllar hizmet vermiş ve “Kırmızı Canavar” olarak da bilinen EGO otobüsleri oldu.

“90’ların Kent İmgesi: Kırmızı EGO Otobüsleri”

AKK Başkanı Halil İbrahim Yılmaz, Ankara trafiğinin ve toplu taşımasının unutulmaz simgelerinden olan bu otobüsler hakkında konuştu. Yılmaz, “EGO Genel Müdürlüğü bünyesinde uzun yıllar hizmet veren kırmızı körüklü otobüsler; sabah işe yetişen emekçiyi, okula giden öğrenciyi, hastasına koşan vatandaşı ve günün yorgunluğunu taşıyan Ankaralıyı aynı şehir ritminde buluşturan kamusal bir dayanışma hattı olmuştur. 1990’lara kadar Ankara’nın en belirgin kent imgelerinden biri haline gelen kırmızı kralların körüğü, bugün Ankaralıların gündelik dilinde teknik bir parça değil; ‘denge reflekslerinin geliştiği bir sosyal laboratuvar’ veya ‘hep birlikte sıkışmanın demokratik hali’ olarak anlatılır.” dedi.

Otobüslerin körük kısmının, zamanla şehir efsanesine dönüştüğünü belirten Yılmaz, “Ankara gerçekliğinde bu ‘körük’, zamanla kendi başına bir şehir efsanesine dönüşmüştür. Otobüsler aynı otobüstü ama körüğe geçince sanki şehir de karakter değişirdi. Bir taraf ‘ben ineceğim’ der, diğer taraf ‘bir dur hele’ der gibi yaşardı. Kırmızı EGO otobüslerinde körük, bu yüzden Ankara’nın en hareketli ama en sabit noktası olmuştur.” ifadelerini kullandı.

“Ankara’nın Kırmızı Kralları: Bir Kent Efsanesinin Yolculuğu”

1970’li yıllardan 90’lı yıllara kadar Ankara’nın sembolleri arasında yer alan ve vatandaşları güvenle taşıyan bu otobüsleri “Ankara’nın Kırmızı Kralları” olarak adlandıran Yılmaz, şunları söyledi: “Şehrin kalabalığını taşıyan bu kırmızı yolculuklar, Ankara’nın ortak hafızasında derin izler bırakmıştır. Zaman içinde modern ulaşım araçlarının devreye girmesiyle filodan çekilmiş bu şehir içi macera hatları, bugün hâlâ Ankara denildiğinde hafızalarda canlanan en güçlü kent imgelerinden biri olmaya devam etmektedir.”

AKK, bu nostaljik yolculuk vesilesiyle, Ankara’nın hafızasında iz bırakan tüm ulaşım emekçilerine ve şehri her gün birlikte taşıyan tüm hemşehrilerine şükranlarını sundu. “Teşekkürler Ankara trafiğinin kırmızı kralları!”

AKK, “Kırmızı EGO Otobüsleri”nin yanı sıra, Ankara’ya damgasını vurmuş diğer önemli değerleri de sosyal medya kullanıcılarıyla buluşturmaya devam ediyor. Katkıda bulunmak ve anılarınızı paylaşmak için ankarakentkonseyi.org.tr/iz-birakanlar adresini ve “ankarayaizbirakanlar” sosyal medya hesabını ziyaret edebilirsiniz.

Reindeer Medya İzopoint Yalıtım Sıvası - Isı, Ses, Su ve Yangın Yalıtımı